insights-blogs, Kundecases, packaging-case-studies, Emballage, food-catering

Duften i bageriet, hjemme i stuen

09 dec. 2022 — Kundecase; Hjemmelevering; Specialemballage
Udskriv
Consumer experience bicycle

Emballage er bare emballage, ikke? Succeskriteriet er i bund og grund bare at sikre, at varerne kommer sikkert hen til kunden. Måske for nogen, men ikke for Ejvinds Bageri. De er nemlig emballagenørder – ligesom os.

Emballage er bare emballage, ikke? Succeskriteriet er i bund og grund bare at sikre, at varerne kommer sikkert hen til kunden. Måske for nogen, men ikke for Ejvinds Bageri. De er nemlig emballagenørder – ligesom os.

Nyt koncept med nye kriterier

Som mange andre virksomheder i slutningen af 2020 stod Ejvinds Bageri overfor en dalende omsætning grundet corona-pandemiens indtog. Det fik dog grobund for et nyt koncept: Cookies leveret direkte til døren.

Allerede før cookie-konceptet så dagens lys, fik Ejvinds leveret kageæsker, kagepap og krus med trykt logo til bageriet. Det nye cookie-projekt krævede dog noget andet af emballagen. Grundlæggende skulle emballagen kunne håndtere fødevarerne korrekt, samt sikre at varerne klarede fragten uden at gå i stykker. Emballagen skulle dog også opfylde et andet og lige så vigtigt kriterie.

Packaging role.png

Emballagens rolle

I cookie-konceptet er det ikke usædvanligt, at kunderne interagere med emballagen lang tid før, de egentlig smager på varerne. Derfor er emballagen mindst ligeså vigtig som de cookies, der ligger i kassen.

Hos Ejvinds nørder de emballage. De har nemlig erfaret, at emballagen bidrager til opfattelsen af produktets kvalitet. ”Tog du vores cookies og smed dem i en finsk kageæske, så ville du automatisk mene, at prisen skulle reduceres,” fortæller de, for at illustrere emballagens rolle. Således arbejder produkt og emballage sammen for tilsammen at skabe en følelse af eksklusivitet, som elementerne hver for sig ikke kan skabe.

small banner.png

Duften i bageriet er en del af oplevelsen

En ting er, at emballagen giver den rette følelse, når man har det mellem hænderne, og at det visuelle udtryk pleaser øjnene. En anden ting er noget, man ikke tænker over før, man oplever det - duften når cookie-æsken åbnes. Forestil dig at du åbner æsken med de friskbagte cookies. Munden løber i vand bare ved synet af kagerne, men bliver forstyrret af en syntetisk lugt, der ikke ligefrem sender tankerne hen mod bageriets søde duft. Den syntetiske lugt må for alt i verden ikke være til stede. Modsat skal den lækre cookie-duft aktivere alle kundens sanser og give en komplet unboxing-oplevelse.

Vores løsning

Emballagenløsningen blev således todelt; en indre fødevaregodkendt æske og en ydre forsendelseskasse i bølgepap.

Inner box.png

Den indre kasse

Den indre fødevaregodkendte æske med skillevæg udstråler ekslusivitet gennem farverne. På både den indre og ydre kasse er logo, tekst og udsmykning trykt i guld eller sort. Guldkassen med det mørke låg er lavet i hårdt og stabilt pap, der ligeledes udstråler kvalitet.
 

Den ydre kasse

Postæsken i bølgepap, som blot skal lukkes med et klistermærke, er eminent til at sikre en tryg forsendelse. Samtidig giver den en unik unboxing-oplevelse. Særligt ved denne kasse er flappen med den personlige hilsen. Tanken var oprindeligt, at teksten skulle trykkes på den store flade. Denne løsning betød imidlertid, at kassen skulle en ekstra tur igennem trykken for at få tryk på begge sider af låget. Derfor blev flappeløsningen udtænkt, den sikrede både et billigere produkt pga. den forkortede produktionsproces og en helt unik kundeoplevelse.

Outer box.png

Men bare fordi emballagen for nu passer, er det ikke ensbetydende med, at Ejvinds Bageri læner sig tilbage. For hvis du spørger dem, er emballageudvikling en kontinuerlig proces, som man altid kan forbedre.

Gad vide hvordan Ejvinds næste emballageløsning ser ud?

Emballage_smallbanner.png