Sidste år udgjorde emballage mere end 40% af den samlede plastproduktion (PlasticsEurope) – heraf blev størstedelen kasseret efter en gangs brug. Da efterspørgslen efter emballage fortsat er stigende, udgør ophobningen af affald en kæmpe miljømæssig udfordring.
Sidste år udgjorde emballage mere end 40% af den samlede plastproduktion (PlasticsEurope) – heraf blev størstedelen kasseret efter en gangs brug. Da efterspørgslen efter emballage fortsat er stigende, udgør ophobningen af affald en kæmpe miljømæssig udfordring.
Desværre ligger løsningen ikke lige til højrebenet. Det kræver et skifte i mindset hos forbrugere såvel som emballageproducenter. Det handler om at tænke cirkulært i stedet for lineært og overveje materialets anvendelse – også efter brug. Derfor skal emballagen designes med genanvendelse eller genbrug in mente.
Nøglen er at forstå hele produktets rejse - fra produktion til levering og tilbage igen. Det handler om at tage højde for alle aspekter i emballageprocessen: hvor kommer materialet fra? Hvor meget anvendes der? Hvordan sender kunden det? Bliver det genanvendt? På den måde kan man identificere, hvor der skal sættes ind for at minimere CO2-aftrykket mest muligt – uden det påvirker forretningens effektivitet. Emballage designet på baggrund af de 3 R’er : Reuse, Reduce, Recycle.
Mindre er nu mere, når det gælder emballage. Selvom emballage er et vigtigt aktiv, når produkterne skal beskyttes under transport, er det ikke uden miljømæssige omkostninger.
Den første udfordring ligger i omfanget. Virksomheder i dag overvejer i højere grad størrelsestilpassede kasser, der elliminere spildplads og overflødig emballage. I 2021 introducerede den schweiziske urmager Breitling en foldbar og genanvendelig urboks, fremstillet af 100% upcyclede PET-flasker. En letvægtboks der gjorde oprør mod de store og tunge urbokse, der længe har været kendetegn for branchen.
Fordelene ved størrelsestilpasset emballage:
Engangsemballage er en af de største kilder til plastforurening. En oplagt løsning kan derfor være at fremstille emballage til flergangsbrug eller med genanvendelse for øje.
En af de helt store succeshistorier på området er det danske pantsystem. Her indsalmes og genanvendes tomme dåser og flasker i et lukket kredsløb. På den måde spares der råstoffer og udledes mindre CO2. I 2019 kom hele 92 procent af alle flasker og dåser med pant retur og sparede klimaet for mere end 150.000 tons CO2. Men det stopper ikke her, i Danmark er vi faktisk så langt på området, at 90% af danskerne udtaler, at de er klar til at pante mademballager, så længe det gøres let og tilgængeligt (Plastic Change).
Genbrugelig emballage er en vigtig spiller, når emballageforbruget skal reduceres, men det kan ikke eliminere det. Hvis vi skal opnå en circulær økonomi, skal der fokus på effektiv genanvendelse. Her er produktdesign altafgørende. Dette skyldes at:
Genanvendelse er dog ikke uden udfordringer. Materialernes værdi skal nemlig sikres og råstofferne bevares, hvis de skal kunne anvendes igen og igen. Kigger man på det danske pantsystem er det kun muligt fordi de tomme flasker og dåser, du afleverer i flaskeautomaten, ikke bliver blandet med andre typer emballageaffald.
Et gennemtænkt emballagedesign er derfor altafgørende, når der skal designes genanvendelig emballage. Her bør du holde dig til et materiale, eller sikre dig at materialerne let kan adskilles under sortering. Er det så nok? Desværre ikke. Det kræver de rette genanvendelsessystemer og et dedikeret mindset at mindske co2 aftrykket og begrænse ressourcespildet – ikke bare i Danmark, men på tværs af landegrænser.
Hvis vi skal nå i mål med en grønnere emballage, kræver det en indsats fra både myndigheder, emballageproducenter og deres kunder. Genanvendelsessystemerne og infrastrukturen skal overvejes, ikke bare lokalt men på tværs af markeder. Bare fordi en kasse er genanvendelig, betyder det ikke den bliver genanvendt. Det kræver de rette genanvendelsessyster! For eksempel kan polypropylenemballage genanvendes i Tyskland, men endnu ikke i Frankrig.
Heldigvis ses en konstant udvikling på emballageområdet, især i Europa. Det gør det muligt at designe og fremstille emballage, der ikke bare beskytter og promoverer produkterne, men også begrænser den negative indvirkning på miljøet
Der vil selvfølgelig altid være en afvejning mellem omkostninger, markedsføring og miljøpåvirkning. Men den ene udelukker ikke nødvendigvis den anden! Et mere miljøvenligt emballagedesign kan nemlig styrke ens brand image, øge kundeloyalitet og reducere risici.
Kilder: