trends, Nyheder og Events, green-news, Nyheder, Sustainability, Emballage

Nyt direktiv om udvidet producentansvar:
En vigtig lille detalje du ikke må glemme

10 apr. 2023 — Fødevareemballage, emballage til fødevare, udvidet producentansvar, emballagedesign
Udskriv
klar til at blive skraldemand

Spol tiden to år ud i fremtiden. Kalenderen siger 2025. Du har som fødevareproducent optimeret og udviklet din emballage lige efter bogen… altså lige efter bogen om det nye EU emballagedirektiv. Men du har glemt en vigtig lille detalje…

Spol tiden to år ud i fremtiden. Kalenderen siger 2025. Du har som fødevareproducent optimeret og udviklet din emballage lige efter bogen… altså lige efter bogen om det nye EU emballagedirektiv. Men du har glemt en vigtig lille detalje…

Brug for hjælp?

Vi står klar til at hjælpe dig med alt indenfor emballage.

… For selvom du nu har været igennem processen, hvor du har minimeret emballagemængden, testet monomaterialer i lange baner og udviklet et emballage design, der er nemt at genvende, så sker det ikke. Du har nemlig glemt den lille vigtige detalje; at guide forbrugeren, så det også er nemt for dem at affaldssortere.

 

Vær et skridt foran og gør dine kunder glade i dag

Intet er hugget i sten. Ikke så længe EU-kommissionen fortsat arbejder på forordningen, som overlapper med direktivet om udvidet producentansvar. Dog nævnes det i direktivet, at emballage fra 2028 skal indeholde synlig og læsbar mærkning. Mærkning som skal "muliggøre separat indsamling af hver materialespecifik fraktion af emballageaffald, som er beregnet til at blive kasseret i separate beholdere". Men hvorfor vente, når forbrugerne efterspørger det i dag. I en undersøgelse svarer 50-60 % af dem, at de gerne vil guides i de mere klima- og miljøvenlige valg, når de står i supermarkedet, men de efterlyser mere viden, information og vejledning.

Studier har undersøgt, hvorvidt forbrugerne foretrækker miljømærkede produkter – uanset mærkets budskab og udformning. Resultatet har talt sit tydelige sprog: 73% finder de miljømærkede produkter mere attraktive end alternativerne.

miljømærker.png

73 % af forbrugerne synes det er vigtigt at være klimabevidst i madvanerne.

Men hvor finder vi pladsen?

For endnu et miljømærke på din emballage kommer ikke nødvendigvis uden udfordringer.

I dag findes allerede en alenlang liste af diverse claims og mærkningsordninger om alt fra proteinindhold og fuldkorn til dyrevelfærd og økologi – så kan der blive ved med at være plads til flere miljømærkninger på emballagen?

Heldigvis er der godt nyt! Fødevareministeriet arbejder lige nu på at skabe én fælles klimamærkning[1] som sammen med Ø-mærket gør det mere enkelt at guide forbrugerne i de bæredygtige valg på meget mindre plads.

 

Det er ikke alene miljømærkerne som guider forbrugerne

Bæredygtighed er blevet en hygiejnefaktor og der er dermed en forventning fra forbrugerne til, at du som fødevareproducent har taget bæredygtige valg til blandt andet emballagen. Og med de kommende forbrugergenerationer (bl.a. den mest kritiske hidtil) generation Z in mente, så skal man som producent også være bevidst om, at det nok skal blive opdaget, hvis man er sprunget over, hvor gærdet er lavest… eller ”hækken er mindst grøn”.

Det er derfor ikke alene miljømærker som guiderne forbrugerne i supermarkedet. Alt tæller i forbrugernes opfattelse - selv et miljøvenligt design kan guide forbrugerne. Tænk derfor eco-branding ind i din primær emballagen, når du alligevel skal i gang med at udvikle og redesigne din emballage i forhold til det nye EU direktiv. Reducer mængden af emballage og hold dig til monomaterialer. Så er det nemt og hurtigt for forbrugeren at sortere affaldet og netop det sender et godt signal.

 

 

Vent ikke på det bliver 2028! Gå i gang nu…

For forbrugerne efterspørger det nu og vil gerne guides til at kunne træffe miljøvenlige valg i supermarkederne og vi kan hjælpe dem. Det tager tid og det koster oftest noget ekstra i budgetterne, men meget tyder på, at det lønner sig i sidste ende, når det står og falder på forbrugerens loyalitet.

 

Så gør dine kunder glade allerede i dag og tænk eco-branding ind. Levn plads til de små farverige piktogrammer for affaldssortering, når du skal redesigne din emballage.

 

mit banner_2.jpg

 



Andre spændende artikler og guides