Når rådhusklokkerne ringer 2025 ind, træder det nye EU direktiv om udvidet producentansvar i kraft. Og du får, som fødevareproducent, ansvaret for indsamling, sortering og genanvendelse af egen emballage. Synes du det lyder, som noget af en mundfuld? Forståeligt! Men tag det som en mulighed. For med forbrugernes stigende interesse i miljøvenlig emballage, kan du vende denne udfordring til en alletiders mulighed…
Når rådhusklokkerne ringer 2025 ind, træder det nye EU direktiv om udvidet producentansvar i kraft. Og du får, som fødevareproducent, ansvaret for indsamling, sortering og genanvendelse af egen emballage. Synes du det lyder, som noget af en mundfuld? Forståeligt! Men tag det som en mulighed. For med forbrugernes stigende interesse i miljøvenlig emballage, kan du vende denne udfordring til en alletiders mulighed…
Producentansvaret, der træder i kraft januar 2025, kommer på alle måder til at være startskuddet på en revolution for fødevareproducenter. Med de særlige krav og hensyn, fødevarer stiller til emballagen, bliver den nye lovgivning en ekstra stor udfordring. For mange virksomheder skal der tænkes nyt, så emballagen ikke ender som en uhensigtsmæssig stor ekstra udgift. Det kommer uden tvivl til at betyde optimering af emballagedesign og materialevalg med fokus på løsninger, der er så miljøvenlige som mulig.
Men ud over en ny lovgivning, der presser på udviklingen, så presser forbrugerne også på. I en undersøgelse svarer 35 % nemlig, at de er villige til at betale mere for miljøvenlig emballage. Dette tal forventes fortsat at stige, selvom den nuværende samfundsøkonomi midlertidigt kan bremse en lille smule op på denne udvikling. Der skjuler sig derfor en oplagt mulighed i hele denne emballagerevolution for fødevareproducenterne. En mulighed for at vinde forbrugernes loyalitet i fremtiden med et miljøvenligt emballagedesign.
Spørgsmålet er så bare, hvad er det, der tæller hos forbrugerne? Og hvad er det fødevareproducenter helt præcis skal have med i deres redesign af emballagen, så de skiller sig ud på hylderne i supermarkedet?
Det kan godt være, at emballagen i bund og grund blot er ansvarlig for en lille del af et produktets samlede CO2-aftryk, men emballagen er et af de vigtigste medier, når vi skal fange forbrugernes opmærksomhed i supermarkedet. Derfor er emballagematerialer og -udtryk afgørende.
Dykker vi ned i de trends, der rører på sig inden for forbrugernes opfattelse af fremtidens emballagedesign, så er det tydeligt, at bæredygtigheden indtil nu har haft en stor indflydelse på det æstetiske look. Men fremadrettet vil det komme til udtryk på flere forskellige måder. Det vil ikke længere kun være et spørgsmål om brunt pap og papir. I stedet for peger trends i retning af det man kalder eco-branding - en marketingmetode, der har fokus på miljøet i forhold til, hvordan produktet opfattes og promoveres. Så er du fødevareproducent, bør du indtænke eco-branding ind i den primære emballage.
Der skal tænkes hele vejen rundt om et produkt – alt tæller. Mindre og bedre trykfarve, nytænkning af materialer og glem så alt om perfekthedskultur. Det er det eco-branding betyder for det æstetiske udtryk på din primær emballage i fremtiden.
Så er du fødevareproducent behøver du ikke længere at kassere glasflasker med æstetiske fejl. Farverne på emballagen må gerne variere fra dag til dag, når du har valgt et emballagemateriale, der er genanvendt – heraf udtrykket: ”Color of the day”.
Mindre trykflader vil vinde frem og det vil ses som en fordel at reducere størrelsen på emballagen. Dette vil ikke alene have en positiv effekt overfor forbrugerne, men også have en positiv effekt på økonomien for dig, når producentansvaret for emballage træder i kraft.
Med en stigende generation Z, som kunder i supermarkedet i takt med at de flytter hjemmefra, er det mere vigtigt end nogen sinde at indtænke de bæredygtige valg i sit emballagedesign. Indtil nu har de vist sig at være den mest kritiske generation nogensinde. De kræver gennemsigtighed og belønner med loyalitet. Så hvis man møder denne gruppe af forbrugere med åbne arme, kan de også bidrage til, at man som producent kommer til at stå endnu stærkere i fremtiden.
Det er nu, du skal gribe muligheden for nye udviklinger i forbindelse med den kommende lovgivning. Brug den som en medspiller til at stå stærkere i fremtiden hos forbrugeren.
Kilder:
file:///C:/Users/dk_cglud/Downloads/markedsanalyse-emballage-final.pdf
https://cameleon.dk/emballagedesign-trend-less-ink-better-ink/
https://ecobranding-design.com/ecobranding/