Tips, Nyheder, Nyheder og Events, Emballage, Consumer experience

Få en returpolitik, der optimerer kundeoplevelsen og din forretning

25 mar. 2022 — E-commerce emballage, returvarer, kundeoplevelse
Udskriv
ecom-leadgen-blog2-top-banner (1).jpg (ecom-leadgen-blog2-top-banner)

Vi har alle prøvet det, at stå med næsen dybt begravet i returvarer: Tidsrøveren over dem alle! Men der er desværre ingen vej udenom – tværtimod faktisk. 70% af forbrugerne ser nemlig returpolitikken som en essentiel del af deres købsbeslutning.

Vi har alle prøvet det, at stå med næsen dybt begravet i returvarer: Tidsrøveren over dem alle! Men der er desværre ingen vej udenom – tværtimod faktisk. 70% af forbrugerne ser nemlig returpolitikken som en essentiel del af deres købsbeslutning.

Når det kommer til returvarer, er det for mange webshops, en bro de krydser, når de kommer til den.
Men denne tankegang kan koste dem dyrt.

I 2021 blev 8 % af alle online køb i Danmark nemlig helt eller delvist returneret. Det er da ikke så mange - tænker du måske? Men baggrunden for returneringerne og selve returneringsoplevelsen kan betyde forskellen på en tabt og en loyal kunde. Derudover er tallet lidt tvetydigt, da 20% af forbrugerne faktisk valgte at beholde en vare, de egentlig ville have returneret.

Returneringer udgør en væsentlig omkostning for webshops, når det kommer til returfragt, opmagasinering samt administration af returnerede varer.

Reducér omkostningerne ved returneringer og gør dine kunder glade

Producenter og detailbutikker kan gøre sit for at mindske antallet af returneringer og omkostningerne forbundet hertil - men det er ikke lige til. 

E-handelskunderne i dag vil have det hele: Det rette produkt, til den rigtige pris, med gratis
levering og nem returnering.

En kundeundersøgelse foretaget af UPS(2020) bekræfter dette. Her udtaler 73%, at deres returoplevelse har betydning for, om de bestiller hos en webshop igen. Skal kunden bøvle med besværlig og tidskrævende returnering, vender de formegentlig ikke retur.

Modsat kan en gennemtænkt returemballage hjælpe virksomheder med at håndtere uundgåelige
omkostninger og optimere returoplevelsen for kunden.

 

return-product-issues-1.jpg

 

Der er to måder, hvorpå du kan nedbringe omkostningerne ved returneringer.

  • Reducér antallet af returneringer
  • Nedbring udgifterne ved returneringer
     

For at tage hul på den første måde begynder løsningen med at forstå baggrunden for kundereturneringerne.

Kun 13% af returneringer ved online køb er pga. en ødelagt vare jf. Dansk Erhverv (2021). De to primære årsager til returneringer er “forkert størrelse” (43%) og “levede ikke op til mine forventninger” (24%).

Ifølge tech konsulenter er løsningen at forbedre din hjemmeside og din online marketing og kommunikation med kunderne.

Her er 3 ting, du kan gøre for at engagere kunderne, reducere antallet af returneringer og generelt gøre din kommunikation mere gennemskuelig:

 

  • Giv udførlig beskrivelse af dine produkter
  • Anvend kundernes tilbagemeldinger til at optimere dit online content og produkt design
  • Hav mange billeder af dine produkter i høj kvalitet og fra forskellige vinkler. Kan man zoome ind, er dette også et plus. Overvej også evt. en video, der demonstrerer produkterne, når de anvendes

 

En mere engagerende og informativ hjemmeside bidrager til at reducere mængden af returneringer i det lange løb, men det vil ikke eliminere dem.

Returpolitikker, der forbedrer kundeoplevelsen 

Hvis din returneringspolitik skal gøre dine kunder glade og loyale, er det vigtigt, at den er beskrevet klart og tydeligt. Den skal være hurtig og overskuelig da mange forbrugere skimmer returneringspolitikken, før de overhovedet vil handle hos en webshop.

 

Loom, der sælger miljøvenligt tøj, har en klar returneringspolitik og betaler tilmeld for returneringen. 

Alle ombytninger og returneringer, inklusiv fragt, er gratis for ordrer over 50 euros, så længe de leveres tilbage i den originale emballage. Kunden skal blot anmode om refusion, så modtager de en forudbetalt returlabel.  Dette simplificerer returprocessen og sikrer en god kundeoplevelse. 

 

return-product-issues-2.jpg

 

Emballageproducenter verden over arbejder på innovative løsninger, der forenkler returneringsprocessen og mindsker den miljømæssige påvirkning forbundet med returnering. 

Hipli, en fransk emballageproducent, har designet en plastikemballage, der kan genbruges op til 100 gange. Den er fleksibel, holdbar og beskytter mod fugt, huller og revner. Emballagen inkluderer forudbetalt porto og instruktion til, hvordan pakken sendes retur.

 

 

return-product-issues-3.jpg

Fremtidens e-commerce

Behovet for emballage hos webshops er lige så forskelligt som deres produktsortimenter. Nogle har lavere returneringsrater end gennemsnittet, mens andre har in-store returneringspolitikker, som mindsker omkostningerne forbundet med returfragt. I det store hele vil alle virksomheder dog have gavn af emballage, der forenkler returneringer.

Gennem forsendelsesposer med genluk, returlabels og klare instrukser kan du gøre det nemt og bekvemt for kunden at returnere deres varer og hermed øge chancen for, at de vender retur.

Den rigtige returneringsemballage kan ligeledes miminere produktskader, ved store og skrøbelige produkter som elektronik. Skræddersyede emballageløsninger er oftests dyrere end standardemballage, men de kan betale sig selv hjem, og mere til, i reducerede fragtomkostninger, færre produktbeskadigelser og bedre kunderelationer.

E-commerce er fremtiden for detailhandlen. Derfor er det afgørende, at returneringer ikke bliver en hæmsko for succes. Med en kombination af kreativ kundeindragelse og gennemtænkte emballageløsninger kan du skabe problemfri returnering - for dig og for kunden. 

Nyt White Paper

Emballage: Nøglen til en effektiv
webshop

Hurtig levering, unikke kundeoplevelser og nem returnering.
Centralt for dem alle er emballagen

Download
White-paper-visual_dk.jpg