Consumer experience, Produkter & Tips, Nyheder

Skil dig ud gennem emballagen

01 feb. 2022 — Unboxing experience, ecommerce, webshop emballage
Udskriv
4 veje til miljøvenlig emballage

Antallet af order online er eksploderet de seneste år, og flere og flere butikker slår dørene op for online handel. Forbrugerne har skruet op for forventningerne, og de mange spillere på markedet gør det svært at differentiere sig. Med konkurrenceparametre som hurtig levering, nem returnering og optimeret brugeroplevelse har du brug for emballage, der leverer varen. Derfor får du her 7 tips til, hvordan du giver kunderne en unik oplevelse med emballage der spiller.

Antallet af order online er eksploderet de seneste år, og flere og flere butikker slår dørene op for online handel. Forbrugerne har skruet op for forventningerne, og de mange spillere på markedet gør det svært at differentiere sig. Med konkurrenceparametre som hurtig levering, nem returnering og optimeret brugeroplevelse har du brug for emballage, der leverer varen. Derfor får du her 7 tips til, hvordan du giver kunderne en unik oplevelse med emballage der spiller.

1. Match forsendelsesemballagen med din primære emballage

Det kræver unikke oplevelser at holde på kunderne. Med tryk har du mulighed for at skille dig ud og tilpasse dine emballager i uendeligheder. I stedet for en neutral indpakning, kan emballagen nu afspejle dit brand. Dine kunder får en mere gennemført købsoplevelse og en positiv opfattelse af dit brand.

73% mener emballagen har betydning for, hvilket produkt de køber (Packaging Innovations)

 

Når det kommer til tryk på kassen har du 3 muligheder:

tryk2.jpg

1. Tryk på indersiden: De fleste overvejer kun ydersiden, når der skal vælges tryk, men der er faktisk to gode grunde til, at overveje indersiden: Den første er overraskelsesmomentet! Kunden modtager en neutral papkasse, linjen er lagt og forventningerne er herefter. Så åbnes kassen! Mod al forventning bliver de mødt af et lækkert tryk.

Den anden ting er sikkerheden. Ved at holde æskens yderside neutral, kan tyve ikke afkode, hvad den indeholder. 

 

tryk1.jpg2. Tryk på ydersiden: 
Hvis sikkerhed ikke er et issue (eller pakken er sikret på anden vis), giver ydersiden en værdifuld reklameplads til at promovere dit brand eller sæsonbestemte kampagner.

Ikke nok med det, så kan det faktisk gøres for en ganske overskommelig pris grundet digital printteknologi. Og så behøves du ikke at bestille pallevis ad gangen - win win. 

tryk3.jpg3. Tryk på inderside og yderside: Hvis budgettet tillader det, kan du personalisere både inder- og ydersiden.

Enkelt- eller tofarvet print kan være utrolig stilfuldt og effektivt, men hvis dit brand handler om farve, så overvej fuldfarvet print.

 

 

 

 



2. Maksimer din synlighed med labels og sleeves

Labels eller sleeves med logo, personlige beskeder eller budskaber er en nem, hurtig og billig måde at skabe et sammenhængende look på alle dine emballager. Du maksimerer din synlighed, skiller dig ud fra mængden og skaber genkendelse og top of mind effekt.

 

Her får du 2 grunde til at bruge labels:

Printkvaliteten er høj og meget hårdfør. Den benyttede teknologi sikrer en høj brudstyrke. Dine labels modstår derfor ridser og slid og opretholder et flot finish.

Labels er ideelt til kampagner, sæsoner m.m..
De øger effekten af din markedsføringsindsats og forøger chancen for at kunderne husker dig. Samtidig gør de det muligt at skabe en unik oplevelse.

 

Og hvad så med sleeves?

Sleeves er en omkostningseffektiv måde at differentiere forskellige produktlinjer på uden at skulle investere i forskellig emballage. Samtidig kan sleeves med tryk forvandle en almindelig brun papkasse til en luksuriøs emballage. Nogle virksomheder bruger endda sleeves som en del af returneringsprocessen. Kunden skal blot vende sleevet for at afsløre returneringsoplysningerne og skubbe det tilbage over kassen - ingen grund til at udskrive nye etiketter.


3. Fasthold dit produkt og dine kunder

Glem ikke pakkefyldet når kundeoplevelsen skal optimeres. Med det rette fyld får du nemlig en emballage, der både beskytter og ser godt ud. Ved små og mindre skrøbelige produkter kan du f.eks. vælge silkepapir i farver, der matcher eller komplimenterer dit brand - det handler om at skabe en gennemført købsoplevelse.

 

fyldprodukter.jpg

Mange webshops anvender bobleplast og pakkechips pga. den lave enhedspris. Hvad de ofte glemmer er desværre, at bobleplast og pakketips er voluminøse materialer, der kræver meget lagerplads. Samtidig risikere de produktskader og en forringet købsoplevelse, hvilket i sidste ende mindsker effekten af det hårde arbejde. Det handler i stedet om at vælge pakkefyld baseret dit produkt og din profil. Har du en miljørigtig profil? Så skal emballagen selvfølgelig matche denne! Her kan du vælge kraftpapir, sizzlepack eller anden pakkefyld, der understøtter dit budskab.

 

 



4. Gør det personligt

Giv dine kunder en oplevelse udover det sædvanlige med personlige beskeder, tilpassede kampagner, giveaways, labels og meget andet. Emballagen er din webshops første fysiske møde med kunden. Så sørg nu for at blive husket.

 

2 grunde til at tilføje lidt ekstra

1. Kunden føler sig speciel og værdsat og du styrker jeres relation og øger chancen for, at de vender retur.

2. Du skaber en mindeværdi købsoplevelse, der styrker dit brand og forøger værdien af dit produkt.

 

besked.jpg

 

 



5. Mist ikke kunderne til besværlig returnering

Returemballage er en vigtig, men ofte overset, del af emballagesortimentet. Og det er ærgerligt, for hvis dine kunder skal bøvle med besværlig og tidskrævende returnering, vender de højst sandsynligt ikke retur.

POSER MED GENLUK: Forsendelsesposer med genluk kommer med dobbelt tapelukning, hvilket gør det nemt og simpelt at returnere produktet.

RETURKASSER: Returkasser har indbygget afrivningstape, som gør det muligt at bruge kassen til forsendelse 2 gange. Emballagen er nem at åbne, hurtig at samle, og er samtidig tyverisikret grundet dens fuldbund.

RETURLABELS: Et simpelt emballagetip til at gøre returneringen nem for kunden, er at vedlægge returlabels, returkuverter eller forsendelsesposer (med returlabels påklistret).

En nem og bekvem returnering spiller en stor rolle for dine kunders samlede bedømmelse af din webshop. Men det er ikke det eneste plus. Udover at optimere kundeoplevelsen, øger du også chancen for, at dine produkter kommer retur i samme stand, som de blev leveret.


6. Skil dig ud med specialemballage

Wow dine kunder med en anderledes og smart emballageløsning, der adskiller sig fra konkurrentens i både form, funktion og udseende. Med en specialdesignet emballage får du din helt egen, unikke indpakning, som både giver blikfang og efterlader et varigt indtryk hos dine kunder. Samtidig får du en emballage, der er udviklet specielt til dine produkter og behov, så du opnår perfekt produktbeskyttelse og emballage uden spildplads. Men kan det overhovedet betale sig at få specialudviklet din emballage? Ja, det kan det. For selv en lille besparelse bliver til en stor gevinst, når der ryger hundredvis eller tusindvis af enheder gennem systemet.

 

special emballage


7. Mindsk dit miljømæssige fodaftryk

En af de helt store trends inden for e-commerce i 2022 er omtanke for miljøet. Vil du drive en mere miljøvenlig forretning? – så er emballagen et godt sted at starte.

 

64%

ønsker at emballagen kan genanvendes

53%

ønsker at emballagen kan genbruges

46%

ønsker, at emballagen ikke er meget større end produktet.

39%

ønsker, at emballagen er biologisk nedbrydelig.

 

Ønsker du at minimere dit miljømæssige fodaftryk uden at gå på kompromis med kvalitet og service?
Det behøves ikke være svært. Her får du 6 tips til en mere miljøvenlig emballage: 

  1. Undgå overemballering
  2. Anvend papkasser der passer til produktets størrelse
  3. Vælg emballage fremstillet af genbrugsmateriale
  4. Brug genanvendelig emballage
  5. Vælg kvalitetsmaterialer, så du ikke skal bruge ekstra emballage
  6. Fyld kasserne med miljøvenligt pakkefyld

 

 

Andre spændende artikler og guides


LÆS OGSÅ...
unboxing-min.pngGuide til unboxing experience
green katalog-min.pngGreen webshop