Telefonerne er åbne man-tors 8-16.30 fre 8-15
Kontakt os
Nyheder, trends, packaging-news, actualites-packaging, Consumer experience, Emballage, Tips

Bæredygtig emballage kan påvirke salget

15 jul. 2021 — Miljøvenlig emballage, genanvendelig emballage, grøn emballage
Udskriv
Bæredygtig emballage kan påvirke salget

Virksomhedernes stigende behov for innovative og grønne emballageløsninger efterlader emballageindustrien med nye udfordringer. Forbrugerne forventer ikke bare miljøvenlige emballageløsninger, men også unikke kundeoplevelser. Den voksende e-handel og de mange miljøudfordringer gør det vanskeligt for virksomhederne at holde trit med kundernes forventninger.

Virksomhedernes stigende behov for innovative og grønne emballageløsninger efterlader emballageindustrien med nye udfordringer. Forbrugerne forventer ikke bare miljøvenlige emballageløsninger, men også unikke kundeoplevelser. Den voksende e-handel og de mange miljøudfordringer gør det vanskeligt for virksomhederne at holde trit med kundernes forventninger.

Hvilken indflydelse har miljøvenlig emballage?

Miljøvenlig emballage tager hensyn til miljøpåvirkningen gennem hele produktets livscyklus med det formål at minimere den negative indvirkning på miljøet og menneskers helbred.

Nøglen til en bæredygtig emballage ligger i at skabe produkttilpasset emballage, i lette og miljøvenlige materialer. Innovationer gør det heldigvis muligt at skabe størrelsesoptimeret bæredygtig emballage, der øger effektiviteten i forsyningskæden. Et skifte fra konventionelle materialer til miljøvenlige materialer kan derfor, i samspil med mindsket emballageforbrug, give dig en grønnere profil.

 

Kundernes forventninger har ændret sig

Ifølge Antalis’ miljøundersøgelse, udarbejdet af IFOP (marts 2021), anser 79% af kunderne emballageprodukters miljøpåvirkning som vigtig eller meget vigtig, mens 62% er villige til at betale mere for miljøvenlige emballageprodukter. En tendens der forventes at stige, da virksomheder involveret i CSR, er foran kurven på området.  

Selvom prisen fortsat er det vigtigste købskriterium for Antalis kunder, kommer miljøet på en stærk andenplads - på lige fod med emballagens funktionalitet.

 

statistik.jpg

Forbrugernes behov og bekymring vokser

Forbrugerne er mere miljøbevidste end nogensinde før og forventer i stigende grad, at virksomheder tilbyder bæredygtige løsninger, der minimerer spild og reducerer CO2 aftrykket. 42% af forbrugerne mener endda, at emballage lavet af genbrugsmaterialer eller bæredygtige materialer har afgørende indflydelse på deres købsvaner  (Globalwebindex 2019).

Presset fra tilsynsmyndigheder, NGO'er og forbrugerne stiger – virksomhederne skal finde bæredygtige løsninger, der reducerer klimaforandringer og udtømning af resurser.  55% af de amerikanske respondenter (McKinsey & company 2020) rapporterer eksempelvis, at de er ekstremt eller meget bekymrede over produktemballagens miljøpåvirkning. 

Desværre er det ikke lige til, at tilgodese de mange behov. Forbrugernes bekymringer og fokus er nemlig ofte forskellige. Nogle søger genanvendelig emballage, mens andre kigger på CO-aftrykket. Fælles for dem alle er dog villigheden til at handle miljørigtigt. 60 til 70% af forbrugerne udtaler nemlig, at de er villige til at betale mere for bæredygtig emballage, mens 52% af forbrugerne siger, at de vil købe flere produkter med bæredygtig emballage, hvis prisen er den samme (Antalis 2021).

 

Jagten på en bedre brandoplevelse

Tomrum og overskydende emballage frustrerer forbrugerne og skaber en negativ brandoplevelse. Grundlæggende indkøbskriterier og miljøudfordringer står derfor ikke længere alene, men skal stemme overens med virksomhedens positionering.  Samtdig har miljøet en stigende indflydelse på salget, især i kølvandet på Covid-19-pandemien. Kigger man f.eks. på Sezane, den franske mode-e-detailhandler, er 100% af deres forsendelsesæsker nu fremstillet af genbrugspap og kan sendes retur eller bruges som dekorative kasser i hjemmet. Virksomheden er ligeledes i gang med at strømline deres logistik med produkttilpasset emballage uden unødige etiketter og emballage.  

 

sustainable-packaging-impact-sales-body2.jpg

Ønsket om miljøvenlig emballage er større end nogensinde før, og Covid-19 har efterladt et presserende behov for at tilpasse sig. Vigtigheden af bæredygtige emballageløsninger er umulig at ignorere. Forbrugerne genbruger langt mere emballage end for blot et år siden, og nedlukningen har banet vejen for en livsstilsændring med øget online shopping og langt mere emballage, der skal sorteres og genanvendes. Samtidig forventer forbrugerne en unik unboxing experience når de handler hjemmefra. Virksomheder har derfor behov for smarte og miljøvenlige emballageløsninger, der tilgodeser de delvist modsigende krav.

Forbrugerne er generelt blevet mere opmærksomme på emballagen og dens miljøpåvirkning. Faktisk vil over to tredjedele betale mere for miljøvenlig emballage. Kigger man på Storbritannien har 50% af forbrugerne allerede skiftet brand grundet bekymringer om emballage. Det er derfor afgørende for webshops at overveje og inkludere miljøspørgsmålet i deres fremtidige forretningsplan (McKinsey 2020).

 

Miljøvenlig emballage fra start til slut

Når der skal vælges miljøvenlig emballage er design ikke nok. Nøglen ligger i at forstå hele produktets rejse - fra produktion til genanvendelse. Det handler om tænke cirkulært i stedet for lineært og overveje materialets anvendelse – også efter brug. Derfor skal der vælges produkter med genanvendelse eller genbrug in mente. En strategi Nepresso allerede har praktiseret i 10 år ved at give kunderne mulighed for at indlevere deres kapsler til genanvendelse hos den nærmeste forhandler eller pakkeshop.

 

sustainable-packaging-impact-sales-body3.jpg

 

Men hvornår er emballage genanvendelig? Emballage er genanvendelig, når det kan indsamles, behandles og anvendes på ny i form af råmaterialer eller produkter. Muligheden for at genanvende emballage afhænger af materialets sammensætning. Skal din emballage indgå i den cirkulære økonomi? Så bør du satse på samme materiale til hele pakken, også kaldet monomateriale. Her bør du overveje miljøvenlige alternativer fremstillet af bionedbrydelige eller plantebaserede materialer. Næsten alle materialer er bionedbrydelige, men for nogen kan det tage årtier eller endda århundreder at nedbryde.

Nogle materialer nedbrydes hurtigere end andre. Kontakt vores produkteksperter for at sikre, at dine produkter bliver indsamlet og sendt til genanvendelse.

 

Et skridt i den rigtige retning 

Miljøvenlige og smarte emballageløsninger sikrer en bedre kundeoplevelse og reducerer CO2-udledningen i forbindelse med emballageproduktion og transport. Men grønne emballagealternativer er ikke nok. For at fremme den bæredygtige udvikling skal forbrugerne uddannes og instrueres i bortskaffelse og genanvendelse af emballagen – kun på den måde kan vi nærme os en miljøvenlig og frustrationsfri emballage.  

 

________________________________

Sources:

1- McKinseay survey conducted between April 14 and April 22, 2020, across 2,004 German and UK consumers aged 18 and older

2 - https://www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190516103712.htm

3 - McKinseay survey conducted between April 14 and April 22, 2020, across 2,004 German and UK consumers aged 18 and older

Udforsk vores nye whitepaper

Inspiration til
innovative og
miljøvenlige emballageløsninger

20 SIDER MED TIPS, TRICKS
& KUNDECASES

Download her
miljø white paper