Telefonerne er åbne man-tors 8-16.30 fre 8-15
Kontakt os

At vælge papir

At skille sig ud fra mængden og skabe kontrast som modtagerne lægger mærke til og husker, er også et mål med papirvalget.

For at opnå det mest effektive papirvalg må du tage stilling til tre spørgsmål:

  • Hvad vil jeg opnå med tryksagen?
  • Skal papiret være neutralt eller aktivt i kommunikationen?
  • Hvilke papiregenskaber er de vigtigste?

Papir er et medie med mange muligheder for kommunikation. Muligheder som man kan udnytte mere eller mindre. Så lad os tage fat i de tre spørgsmål.

Hænder med papir

1. Hvad vil jeg opnå med tryksagen?

Udnyt papirkvaliteternes forskellige muligheder som medie, til at opnå det du vil med tryksagen.

Det første man bør gøre er at koble målet med tryksagen med valget af papir. Man bruger en masse tid, arbejde og penge på indhold: tekst, billeder og layout. Derfor skal vi også bruge tid på papirvalget! Forskelligt papir sender forskellige budskaber.

calendar

hey

2. Skal papiret være neutralt eller aktivt i kommunikationen?

Opmærksomhed:
Kan jeg, ved hjælp af papiret, få tryksagen til at skille sig ud fra mængden? Vil det bidrage til vores formål?

Budskab:
Kan jeg forstærke tryksagens budskab og gøre det endnu mere troværdige med et gennemtænkt papirvalg?

Image:
Kan jeg bidrage til virksomhedens image ved at vælge et særligt papir?

Skal det være et standard papir eller et mere kreativt papirsvalg? Eller hvorfor ikke en spændende blanding af almindeligt papir og designpapir i samme tryksag?

Forskelligt papir formidler forskellige budskaber

Det handler om uudtalte budskaber, som bare er der og enten støtter budskabet eller modarbejder det. Eller forholder sig mere neutralt. Papirets uudtalte budskab spiller sammen med det, som skrives eller vises i tryksagen. Opfattelsen af hvad papiret kommunikerer varierer over tid og målgruppe. Reklame for biler trykkes ofte på glat papir, mens reklamer for konfektion og mode ofte eksponeres på et helt ubestrøget papir med grov overflade. Det er selvfølgelig en smagssag og et udtryk for tidens ånd, stil med mere. At skille sig ud fra mængden er et andet formål med et gennemtænkt papirvalg. At skabe kontraster som modtagerne bemærker og husker. Men det er ikke et formål i sig selv. Nogle gange er det bedst at bruge almindeligt papir, som modtagerne forventer sig, andre gange er der behov for at alle midler tages i brug for at opnå opmærksomhed og ikke forsvinde i mængden af information.

Man er nødt til at våge at prøve noget nyt, hvis man vil udnytte papirets styrke som medie fuldt ud. Det er let at gøre, som man plejer, men så går man også glip af en masse muligheder for at effektivisere sin kommunikation. Er du usikker på resultater, så kan du for eksempel bestille papirprøver, trykprøver og lignende for at fornemme, hvad papiret kan gøre for dig.

white&rose

invitation

mbert

3. Hvilke papiregenskaber er vigtigst?

Intet papir har alle fordele. Det gælder om at vælge, hvilke egenskaber som er vigtigst for den respektive tryksag. Vi plejer at henvise til 11 faktorer og egenskaber, som påvirker tryksagens slutresultat og som kan bruges som en tjekliste, når man vælger papir.


Papirets udseende og følelse • Billedtryk • Læsbarhed • Farvetryk • Opacitet • Formatet • Efterbehandling • Distributien, vægt og porto • Tryksagens levetid • Omkostninger/oplag • Miljø


Alle papir kvaliteter har både muligheder og begrænsninger. Man må derfor beslutte sig for, hvad der er vigtigst. Det er dig der vælger, hvad der er vigtigst for din tryksag.