Med en blomstrende global kreativ industri og adskillige priser og udmærkelser inden for de forskellige kreative discipliner synes verden at være mættet af anerkendelser for fremragende design. Det er måske sandt for nogle områder, f.eks. webdesign eller reklame. Men mulighederne er ikke nær så udbredte for designere, der specifikt udmærker sig inden for design til tryk.
Med en blomstrende global kreativ industri og adskillige priser og udmærkelser inden for de forskellige kreative discipliner synes verden at være mættet af anerkendelser for fremragende design. Det er måske sandt for nogle områder, f.eks. webdesign eller reklame. Men mulighederne er ikke nær så udbredte for designere, der specifikt udmærker sig inden for design til tryk.
Det rejser spørgsmålet om, hvad designere kan gøre for at få anerkendelse for deres kreativitet. For at få anerkendelse af fremragende design til tryk er et vist niveau af ekspertise afgørende. Det er mere end blot at identificere en god idé. Det handler i stedet om at se viden om materialet, evnen til at beherske komplekse trykprocesser og opfindsomheden til at vende begrænsninger til nye muligheder.
I det lys besluttede Antalis at samle en jury bestående af brancheeksperter, som kender de forskellige aspekter af godt design til tryk og som evner at nå ud til det store kreative samfund over hele verden. Derfor synes Antalis, at man havde en perfekt position i branchen til at uddele priser til designere og andre interessenter for deres kreativitet i arbejdet med papir. Som en af verdens førende leverandører af kreativt papir distribuerer virksomheden ikke blot store mængder papir i mange forskellige kvaliteter, men fremmer også viden og innovation inden for de kreative industrier gennem sin Creative Power-platform. At tilføje en pris til denne platform er et logisk næste skridt.
Den første udgave af Antalis Creative Power Awards er intet mindre end imponerende, når man tager nogle af tallene bag projektet i betragtning. Med et samlet antal indsendte projekter tæt på tusind var der en overvældende interesse i samfundet for at dele kreativt arbejde. Antalis Creative Power modtog 770 eksempler på tryksager, lige fra brand identity pakker til store plakater og emballagekollektioner i begrænset oplag. Der var også en stor repræsentation af designere fra de over 30 lande, hvor Antalis er aktiv.
Et af de få kriterier, der skal opfyldes, er, at projekterne anvender mindst en af kvaliteterne fra den store samling af Antalis' premiumpapirer. Det er næppe en begrænsning, da designerne er forkælet med valgmuligheder med nogle af branchens mest elskede papirtyper, herunder Arches, Conqueror, Keaykolour, Curious Collection, Cordenons, Favini, Gmund, Iggesund, Metsä Board, Munken, Olin og Pergraphica.
Juryen mødtes i Paris for at bedømme alle de projekter, der blev indstillet til priserne.
Juryen mødtes i løbet af to smukke sommerdage i centrum af Paris og samlede eksperter med stor viden og forskellige perspektiver inden for den grafiske industri. Juryen bestod af erfarne fagfolk fra en bred vifte af design-, kommunikations- og produktionsroller: Yann Cloutier fra Atelier Bulk, Emilios Theofanous fra Monotype, Amy Nelson-Bennett fra Positive Luxury, Martina Hahn Rodig fra Hinderer + Mühlich, Elliott Moody fra The Brand Identity, Laurent Nogues fra Créanog, Golnar Roshan fra Rive Roshan og Design & Practice og Laurence Chastaing fra Chanel.
Selve jurysessionerne var udtryk for det, som Antalis Creative Power har til formål at opnå: at skabe en scene, hvor kreative kan udveksle perspektiver, debattere udviklingen inden for deres felt og dele indsigt i den fremtidige udvikling.
Hver kategori fik sit eget vindertrofæ designet af Maud Vantours.
Priserne omfatter otte kategorier - fire fokuserede på specifikke anvendelser. Følgende har de mest kreative projekter: Brand Identity & Stationery, Reports & Publishing, Packaging & Promotional og Mailers & Invitations.
Et udvalg af finalisterne i kategorierne for specifikke anvendelser: Emballage til kinesisk nytårspakke af NowMatters Hong Kong,
identitet for LAB af Lobster Antwerp og en pop-up-bog for glasfirmaet Lasvit af Studio Činčera.
Da Antalis styrker sine initiativer til støtte for bedste sociale og miljømæssige praksis, er der blevet uddelt fire særlige priser om emner, der fremmer en mere bevidst og holistisk tilgang til design og tryk.
En særlig pris for trykte projekter med et lille miljømæssigt fodaftryk blev uddelt som Eco Conception-prisen. Med denne pris ønsker Antalis Creative Power at understrege den styrke, som de kreative industrier skal yde et positivt bidrag til at nå verdens klimamål.
Vinder af Eco Conception-kategorien: et samarbejde mellem MATH skincare og Miranda Printing om at skabe emballage
med miljøfokuserede materialer og samling uden lim og med minimal brug af blæk.
Creative Power har kørt initiativer og artikler under Design for Good. Det er nu en af de særlige priser, der hylder trykte projekter, der bruger design til at skabe opmærksomhed omkring en bestemt sag eller til at støtte en velgørenhedsorganisation eller ngo.
Juryen gennemgik plakatprojektet Colours for Ukraine, som vandt i kategorien Design for Good.
Kategorien Paper Stories belønner trykte projekter, der fortæller en historie gennem deres papirvalg, med fokus på kreativitetens følelsesmæssige og narrative kraft. Valg af papir er en kreativ handling og kan være afgørende for at skabe en stemning eller et udtryk i et design.
Print Excellence, som af nogle kaldes prisen blandt priser, er resultatet af, at juryen vælger deres favoritprojekt blandt de udvalgte finalister på grundlag af den visuelle udførelse og trykteknik. Alle projekter er automatisk med i denne kategori.
Vinder af kategorierne Print Excellence og Mailers & Invitations: Coffret Mémoire Poétique, designet af Camille Vignaud,
en samling af fotogrammer af blomster, der er trykt på bomuld, vævet og gennemsigtigt papir.
Der er blevet blev produceret en unik publikation med alle finalisternes og vindernes værker, dokumenteret i billeder og tekst for at indfange bredden, mangfoldigheden og kvaliteten af det materiale, som disse priser er centreret om. Dette magasin har til formål at fremhæve skønheden og mulighederne ved trykning, idet der er anvendt flere kreative papirer, herunder forskellige kvaliteter af Olin Origins og Olin Design. Formatet - der består af sektioner af forskellig størrelse, som er viklet ind i hinanden - er designet til at give et øjeblikkeligt overblik over denne teksturelle variation af papirer.
Designet ved hjælp af flere kreative papirer.
Flere af jurymedlemmerne har aktivt bidraget til produktionen af dette magasin. Nogle af artiklerne om vinderne blev skrevet af The Brand Identity, og designet af publikationen var i hænderne på Design & Practice. Hinderer + Mühlich producerede værktøjet til folien på omslaget - en meget detaljeret mikroætset matrice for at tilføje visuel dybde og et levende bevis på, hvor godt papiret modtager dette indviklede hot foil mønster.
Detaljer om folieringen på omslaget og et indvendigt oplæg fra magasinet Antalis Creative Power Awards Magazine
Magasinet er gratis og kan rekvireres af alle via Antalis' websted. Det indeholder en komplet visuel oversigt over vinderne og finalisterne, baggrundsoplysninger om priserne, et interview med designeren bag priserne, Maud Vantours, og andre relevante oplysninger.
Antalis Creative Power Awards, der har til formål at fejre og støtte den kreative kultur, vil blive en stadig voksende platform med en stadig større rækkevidde, skala og dybde i det bredere designfællesskab. Som et toårigt initiativ vil priserne blive uddelt hurtigere, end du måske tror, så nye muligheder for kreativ ekspertise er lige rundt om hjørnet.
Hvis du vil lade dig inspirere af dette fremragende overblik over kreative udtryk, kan du gå ind og bestille et eksemplar af magasinet ved at klikke her og holde dig underrettet gennem de indsigtsfulde månedlige opdateringer fra Antalis Creative Power.