Inspiration, Nyheder, creative-power

Kreative sind - Sophie Brice, fra Alain Ducasse-gruppen til rejseillustrationer

24 jan. 2022 —
Udskriv
Sophie-brice.jpg

Når du møder Sophie Brice, er hendes nysgerrige sind det første, der fanger din opmærksomhed. Hun er en ivrig rejsende, en kunstelsker og hun bevæges af hver eneste detalje i de byer, hun fortærer, hendes øjne er altid på udkig efter inspiration. Hendes passion for bøger åbnede dørene til forlagsverdenen hos det anerkendte kunstbogsforlag Xavier Barral.

Når du møder Sophie Brice, er hendes nysgerrige sind det første, der fanger din opmærksomhed. Hun er en ivrig rejsende, en kunstelsker og hun bevæges af hver eneste detalje i de byer, hun fortærer, hendes øjne er altid på udkig efter inspiration. Hendes passion for bøger åbnede dørene til forlagsverdenen hos det anerkendte kunstbogsforlag Xavier Barral.

Hun valgte, mens hun stadig var studerende, at tackle monumentet "La Cantatrice Chauve", og opnåede i processen velsignelse af Massin, den franske grafiske designer, som skabte 1963's version, et stort værk af ekspressiv typografi.


Hun arbejdede som kunstnerisk ansvarlig inden for høj-gastronomi i syv år og hjalp Alain Ducasse med at designe «Naturalité» og kastede sig ud i illustration af ​​byer, skabte et lykønskningskort til Havas og en serie silketryk af verdens større byer.

 

Du har mildest talt en meget varieret karriere. Hvordan passer disse forskellige dele af dit liv sammen?

Der var engang, hvor jeg tog tingene på den forkerte måde, det vil sige, jeg opdelte tingene. Jeg plejede at sige, at jeg havde tre job, at jeg var lærer, art director og at jeg var illustrator, mens de i sidste ende alle udgør en helhed. Den ene fodrer den anden, som beholdere der kommunikerer med hinanden.

 

2-Matcha-Tea.jpgFrankrig, illustration på

Keaykolour Matcha Tea

"Til sidst bliver det hele til grafik og visuel mad"


Du har undervist på ECV Paris - Creative Schools & Community i årevis, hvad giver denne kontakt med de studerende dig?

Jeg elsker deres energi. Du kan se deres øjne funkle, de er meget nysgerrige og fulde af spørgsmål. Jeg tror, at en af risiciene ved dette erhverv er at tro, at tingene bliver foræret og at forblive i et lukket system. Endelig tvinger undervisning os til at stille spørgsmålstegn ved os selv. Der er også spørgsmålet om overførsel, at videregive denne nysgerrighed og forskning til dem. Jeg beder dem lave en notesbog og gå i boghandlere. På Instagram og Pinterest gør vi smukke opdagelser, det åbner op for mange ting, men jeg tror, at hvis vi kun er der, så begrænser vi klart os selv.

Hvilke råd har du til dem, når de skal være kreative på et tidspunkt, hvor alle stræber efter at være det?

Det er rigtigt, at der er flere og flere bøger om kreativitet. Jeg synes ikke, at man, som grafisk designer, skal låse sig fast i en 100 % grafisk kasse. Jeg siger ofte til mine elever, at hvis man kun ser på grafisk design, vil ens kreativitet være opbrugt og blive formateret. På den anden side, hvis du går på museer, hvis du læser, hvis du er nysgerrig efter alt og endnu vigtigere, hvis du opdager andre områder, vil dette fodre dine projekter. Kunst i bredeste forstand virker også. En kunstner som Basquiat, der blander grafik, typografi, linjer og mønstre er et sind af inspiration. Jeg tror, at det hjælper meget at rejse.

3-Nike.jpg

Redaktionelt design for magasinet Nike

 

4-Thailande-Sri-lanka.jpg

Foto af Sophie Brice i Thailand og Sri Lanka



Hvor søger du inspiration?

Hovedsageligt udenfor, i byen: skilte, dørfarver, arkitektur, materialer, typografi. Jeg var i Chartres i lørdags, og jeg blev forelsket i fronten af en gammeldags slagterbutik. Og så er der gamle bøger. Jeg elsker at finde referencer i gamle bøger, på museer, jeg kan slet ikke få nok af dem. Et besøg på et museum kan faktisk være en inspirationskilde for mig i flere uger, det er utroligt, hvad det kan gøre ved hjernen.

Du har arbejdet med flere personligheder, hvilke inspirerer dig stadig i dag?

Inden for grafisk design er der Antoine Ricardou, medstifter af Be-Pôles studiet. Jeg begyndte
at undervise sammen med ham, og han er meget nysgerrig, og kan lide at rejse. Jeg beundrer virkelig hans researchproces, han er en samler, en rigtig én. Jeg oplever, at det, han gør for sine kunder, ofte er præcist og ydmygt, autentisk - noget der bliver mere og mere sjældent. Alain Ducasse er imponerende på grund af sit hårde arbejde og høje standarder. Han har altid taget sig tid til at se på den mindste støtte, helt fra den meget vigtige bog til menuen til et lille arrangement. Han vil altid have et præcist blik på valget af papir. Han har denne følsomhed, denne idé om, at alt skal give mening.

5-Naturalite.jpg"Naturalité" af Alain Ducasse trykt på Conqueror Wove af Imprimerie du Marais (FR)

At være i kontakt med gastronomiens og haute cuisine-verdenen kræver interesse for sanselighed, hvordan har det påvirket dig?

Jeg tror, at jeg allerede havde en følsomhed over for dette og et ønske om at arbejde i luksus, øjensynligt inden for gastronomi. Jeg havde muligheden for at gøre, hvad jeg ville, og denne følsomhed blev meget forstærket af min erfaring med Alain Ducasse og hans behov for ekspertise, at tilbyde sjældne, aldrig set før ting. Men at arbejde med trykkerier som Imprimerie du Marais var utroligt, du vil gerne blive og se arbejdet med disse utrolige maskiner, denne opmærksomhed på detaljer.


Er dette forhold til papir særligt værdifuldt for dig?

Ja, jeg elsker duften af en ny bog, når jeg åbner den. Jeg arbejder ofte med en inspirationsnotesbog, og valget af notesbog er meget vigtigt for mig, jeg lægger papirer, visitkort, tegninger, alt hvad der kan inspirere mig, i den. Jeg genbesøger denne notesbog, når jeg arbejder på et nyt projekt. Jeg udskriver mit silketryk på Rives Dot, som har et meget interessant dot-screen-aspekt, det minder mig lidt om kunstpapir, men uden at være "kitsch".

6-Print-tests.jpg

Screen print tests på forskellige Keaykolour nuancer
hos Atelier Silium (FR)

Hvordan påvirkede denne opmærksomhed for papir dit arbejde med de plakater, du lavede i samarbejde med Antalis?

Jeg brugte Keaykolour papirer med forskellige farver. Det er lidt ligesom, at avisen taler. Bordeauxfarven fremkalder en idé om chic, men det bør ikke være for meget. Guldet skulle skinne, men ikke for meget, det hele er en snedig blanding. Pastelfarverne med den lidt rå sorte gav en interessant kontrast.

7-greeting-cards.jpg

Kreation af et lykønskningskort til HRCLS af Sophie Brice trykt på Curious Matter Andina Grey

Har tegning, rejser og gastronomi noget til fælles?

Jeg havde lidt af en åbenbaring, da jeg tog tilbage til La Grenouillère (Alexandre Gauthier to Michelin-stjernede restaurant i Nordfrankrig) for et par uger siden. Og jeg sagde til mig selv, at jeg tror, jeg elsker gastronomi, fordi det er en lille rejse. Det er et øjeblik, hvor du lader dig rive med og opdager smukke ting og nye smage. Det er en pause. Vi har så travlt i dag, at disse mellemspil også er dyrebare og nødvendige. Tegning er en anden pause. Som art director er du altid ved computeren, og at tegne giver mig mulighed for at vende tilbage til mine rejser.


For at se mere, kan du besøge http://www.sophiebrice.com