print, creative-power, Inspiration, Grafisk kommunikation

KUNSTEN AT SKRIVE I HÅNDEN: Når følelser formidles igennem håndskriften

29 jul. 2021 —
Udskriv
memories-story

I en artikel, vi publicerede for nylig, diskuterer vi det multisensoriske aspekt af læsning på papir, og hvordan den sensoriske fornemmelse af at røre ved papir kan forbedre din evne til at huske et budskab. Nylig neurovidenskabelig forskning har vist, at kommunikation på papir har større sandsynlighed for følelsesmæssig re-spons end digital kommunikation. Den øger også appellen til forbrugerne og deres fornemmelse af kvalitet.

I en artikel, vi publicerede for nylig, diskuterer vi det multisensoriske aspekt af læsning på papir, og hvordan den sensoriske fornemmelse af at røre ved papir kan forbedre din evne til at huske et budskab. Nylig neurovidenskabelig forskning har vist, at kommunikation på papir har større sandsynlighed for følelsesmæssig re-spons end digital kommunikation. Den øger også appellen til forbrugerne og deres fornemmelse af kvalitet.

Det ser ud til, at luksusmærker intuitivt har forstået det for lang tid siden, langt før der blev forsket i det, og før vi fandt ud af, at gennemsnitligt 93 % af alle postforsendelser blev åbnet, sammenlignet med 20 % for deres digitale modstykke, når de sender invitationer og brugertilpasset kommunikation til udvalgte kunder.

Nylige eksempler viser, at innovative og nystartede virksomheder også har genopdaget, hvor effektiv brugertilpasset kommunikation på papir er.

Når kommunikation bliver personlig

In an era I en æra med digital overbelastning og ensartet stil kan kalligrafi være den optimale form for brugertilpasning og målrettet kommunikation. Edouard Dupont, en professionel kalligraf med base i Paris, forklarer, hvordan "brands nogle gange har brug for at gøre en forskel i den digitale verden ved at bruge brugertilpasset papirkommunikation".

 

Vi bad Edouard Dupont om at fortælle os mere om sin kreative proces. "Inden for kalligrafi er hvert projekt unikt og skræddersyet. Mens ord er beregnet til at videreformidle et budskab, hjælper kalligrafi med at tilføje et lag af følelser, som har til hensigt at forstærke budskabet".

Valget af papir er nok en af de mest afgørende faktorer i designet af et projekt, som han forklarer senere: "Hvad angår design af trykt kommunikation, vælger jeg et papir ud fra forskellige kriterier: materiale, tekstur og farve giver mig mulighed for at afspejle et univers. Trykketeknikker (prægning, relieftryk, silketryk (serigrafi) ...) spiller også en stor rolle for papirets overlegne kvaliteter. Kalligrafi sublimerer og forædler det med sin stil og sjæl.

 

Gul invitation med håndskrift

Edouard Dupont Atelier Pleins et Déliés

© Edouard Dupont, Pleins et déliés

"Når jeg skaber et kalligrafisk værk, kan jeg godt lide at blande teknikker med pensel og pen. Disse to teknikker kræver dog medier med modsatrettede tekniske egenskaber. Japansk papir, som f.eks. washi, er meget velegnet til penselfarvestrøg, men det er meget fibrøst, og blækket flyder ud ved brug af en nib til latinsk kalligrafi, der foretrækker mere lukket papir, som f.eks. det pergamentlignende velin. For at kunne blande mere brede strøg og brug af nib bruger jeg papir, der indeholder nok lim. Hvad angår til trykpapir, er Curious Matter en papirtype, der indeholder kartoffelstivelse, og det giver mulighed for mange interessante effekter." 

Med hensyn til aktuelle stilarter for kalligrafi forklarer Edouard Dupont, hvordan det er en blanding af vestlige og østlige visioner af kunsten at skrive. Den vestlige tradition er baseret på at skrive statisk og resultatorienteret, som et rigt udsmykket guldsmedearbejde. Som kontrast fokuserer den østlige tradition for kalligrafi på håndbevægelsen. Den er mere personificeret og sigter mod at give arbejdet liv og sjæl.

En tusindårig gammel tradition, der stadig inspirerer kunstnere i dag

Som Adrien Bossard, administrator af Museum of Asian Art i Nice, forklarer, "Kinesisk kalligrafi består af bevægelser , der er meget besjælet af taoisme. Det er nok den vigtigste kunstform i Kina. Ved at holde på sin pensel mobiliserer en lærd en form for kreativt åndedræt, han eller hun mobiliserer sine energier og værktøjer til at genskabe en verden".

For helt at begribe forskellen i forhold til den vestlige tilgang til kalligrafi er det vigtigt at forstå, at kinesisk kalligrafi har en orakelagtig kvalitet. Den opstod på overfladen af skildpaddeskjolde, der blev brugt ved spådom ved ild. Skildpaddeskjoldene eller skulderblade fra dyr blev kastet ind i ilden, og revnerne blev tydet for at se fremtiden.

Disse linjer dannede langsomt et komplet system, der er bevaret gennem flere tusinde år og har transformeret sig til en måde at skrive på, der stadig er gennemsyret af betydningslag.

I det moderne kinesiske samfund har kalligrafi stadig en vigtig plads, hvor kalligrafi er del af pensum for studerende nærmest helt fra starten. Kunsten at bruge en pensel betragtes stadig som en kunstform, og nogle af kalligrafens håndbevægelser ligger meget tæt på en praksis som Tai Chi. Dette fokus på håndbevægelser går igen i den moderne praksis med akvareller.

I kinesiske parker skriver folk på sten med vand, der derefter fordamper og kun efterlader selve skrivebevægelsen. Kunstnerisk kalligrafi bliver en kunstform.

 

chinese script

skrift på jorden

Fordi kinesisk kalligrafi først og fremmest handler om selve håndbevægelsen, fordi den har en rig, tusindårig gammel historie, og den er besjælet med et filosofisk og kunstnerisk forhold til koncepter som f.eks. tomhed, liv og natur, har kunstnere som f.eks. Fabienne Verdier været i stand til at adskille denne håndbevægelse fra kinesisk kultur og overføre den på andre objekter.

Abstrakt kunst i sin vorden

I næsten 10 år studerede Fabienne Verdier maleri, æstetik og filosofi på Sichuan Institute of Fine Arts med nogle af de seneste store mestre inden for kinesisk malerkunst. Hun blev den første ikke-kineser til at modtage en højere grad fra universitetet og begyndte sin karriere med en stærk tilknytning til kinesisk kalligrafi. Men hun udforskede også amerikanske ekspressionister, flamske primitivister og musikteori på Julliard Academy of Music.

 

Fabienne verdier
Fabienne Verdier, L'Un, 2007, Zurich   

Fabienne Verdier på arbejde

Fabienne Verdier På ARBEJDE
roland garros
Fabienne Verdier, Roland Garros PLAKAT, 2018

Her Hendes arbejde er baseret på bevægelse, og det kinesiske koncept med tomhed er en central del af hendes arbejde. Som hun selv forklarer, "Mit primære fokus, når jeg begynder at arbejde, er levendegørelsen af tomhed. I begyndelsen var der tomhed ... Jeg bruger meget tid på at opfinde den, for den forekommer mig så afgørende".

Selv om kinesisk kalligrafi har inspireret mange moderne kunstnere, er dens evne til at udtrykke sig som abstrakt kunst, ikke helt ny. Adrien Brossard forklarer, hvordan Tang Dynastiets (618-907) kalligrafer opfandt den "vilde" eller "skøre" kursivstil, "hvor linjerne blandes ind i hinanden, hvor du mere føler end ser skriften.

Skriften bliver et kunstnerisk motiv, der følger bevægelsen. For at kunne nå dette niveau skal du mestre alle de andre stilarter. Glem alt, hvad du har lært om kalligrafistilarter".

Det er hvad Edouard Dupont forsøger at realisere i sin parisiske workshop. Når han taler om sit arbejde, taler han om flow og meditation, om denne tilstand af koncentration, som gør det muligt for ham at finde den rette håndbevægelse.

En korrekt håndbevægelse, der vil efterlade et mindeværdigt spor på papir. Da papir appellerer til alle vores sanser, fordi det vibrerer med materialitet, kan det bevare en del af denne håndbevægelse, denne livsgnist og videreformidle den.

Det er måske en af årsagerne til, at kommunikation via papir er mere effektiv, fordi det appellerer til vores kollektive hukommelse, der er dannet af generationer af mennesker, som har bevaret livsminder med blæk på papir.