creative-power, Inspiration, Inspiration, Grafisk kommunikation

Dieter Rams: et blueprint for eco-design, også kendt som "eco-conception"

22 jun. 2021 —
Udskriv
Historier der er værd at kende

Dieter Rams' arbejde er tidløst, fordi det lige præcis stiler mod at være det. Produktdesignerens eftermæle lever stadig blandt nutidens designere og rækker ud over de objekter, han har skabt. Hans vision understreger designeres ansvar og eksistensen af godt kontra dårligt design. Selv om hans ti principper for godt design blev skrevet for mere end 40 år siden, kunne de i dag sagtens anses som en skabelon for en grundig og global tilgang for eco-design.

Dieter Rams' arbejde er tidløst, fordi det lige præcis stiler mod at være det. Produktdesignerens eftermæle lever stadig blandt nutidens designere og rækker ud over de objekter, han har skabt. Hans vision understreger designeres ansvar og eksistensen af godt kontra dårligt design. Selv om hans ti principper for godt design blev skrevet for mere end 40 år siden, kunne de i dag sagtens anses som en skabelon for en grundig og global tilgang for eco-design.

Langtidsholdbart design

Dieter Rams blev født i Wiesbaden i nærheden af Frankfurt i 1932 som barnebarn af en tømrer. Som teenager i slutningen af krigen begyndte han at studere arkitektur og interior design i 1947 blandt designere, som havde en stærk tro på den rolle design spiller med hensyn til at skabe og forme en bedre verden. Den ansvarsfølelse med hensyn til design er en af konstanterne i Rams' arbejde sammen med hans konstante kamp mod planlagt forældelse.

bandeau DR.jpg

"Dieter Rams' lærere hørte til Bauhaus-bevægelsen. Hans første større samarbejdspartner i Braun var Haus Gugelot, en vigtig designer fra Ulm school of Design. Så han blev meget tidligt påvirket af den funktionalistiske bevægelse, en stil med modularitet og enkle linjer, hvor funktion er lig form," forklarer Cecilia Chol, auktionsleder og ekspert i design fra det 20. århundrede. "Hvis vi som et eksempel kigger på hans 1959 TP1-pladespiller, ville dens grundlæggende funktioner (i dette tilfælde afspilning af musik og bærbarhed) ikke ændre sig over tid. Rams’ mål var at lave designet så enkelt som muligt, så brugeren ikke ville blive træt af det. For at opnå perfektion af produktet i forhold til dets funktion".

D.Rams Portable Transistor Radio and Phonograph TP 1, 1959, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

Radio-Phono-légendes.jpg

Efter Dieter Rams' mening er det kun muligt at skabe langtidsholdbare produkter gennem langtidsholdbart design, som passer perfekt med deres formål, og dette princip gælder meget mere end blot produktdesign. Hvad er omkostningerne, både økonomisk og miljømæssigt, for en ny grafisk identitet? Et nyt kontordesign? Ny emballage til det samme produkt? Ideen er ikke, som Rams selv forklarer det, at skabe et produkt, der varer evigt, men nærmere at skabe noget tidløst, der er så godt designet, at det kan tåle forbedringer uden lejlighedsvist at blive redesignet helt fra bunden. Det medfører en vis tilgang til design, som prøver at udkrystallisere sig omkring en konstant, noget, der vil kunne klare tidens prøve, i dette tilfælde funktionen af et produkt, og inden for branding kan det betyde et mærkes DNA.

Mindre, men bedre

Rams' arbejde er baseret på præcision, på at befri produktet fra alt, der ikke er nødvendigt, for alt, der kan gå af mode. Intet mærkenavn på forsiden, ingen unødvendige knapper eller elementer. I løbet af sine 40 år som chefdesigner hos Braun har Dieter Rams hele tiden arbejdet med samme kompromisløshed, en filosofi, han opsummerede med disse tre ord: "Mindre, men bedre".

D.Rams & H.Gugelot for Braun, Radio-Phonograph SK4/10, 1956, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

D.Rams & D.Lubs for Braun, Calculator ET 66, 1987, V&A Museum © The Victoria & Albert Museum

bandeau phono-calculette-légendes.jpg

Når vi studerer Rams’ arbejde, ser vi nye løsninger så perfekt og generelt anvendt, at vi næsten glemmer, at de er resultatet af mange års forskning. Uanset om det er gittermønstret dannet af de huller, der er boret i metalpladen på en højttaler, eller det unikke kontrolelement på en radio, har Dieter Rams' arbejde influeret designere i årtier, så hans ideer uden problemer har kunnet integreres i andres designarbejde.

Jony Ives arbejde som chefdesigner for Apple i næsten 30 år er nok det bedste eksempel på den indflydelse, som Rams har haft på nutidens designere. Det, der springer i øjnene med det samme, er omfanget af detaljer i Rams' arbejde, der går igen her og der i Ives designs (ligheder, der er blevet alment dokumenteret online). Dog er den tyske designers mest direkte indflydelse på de britiske designere hans mål om at designe produkter, der er intuitive at bruge, et princip, der er selve kernen i designet af de fleste produkter fra Apple. Og det er måske et af de mest grundlæggende principper for Rams: at gøre et produkt minimalistisk kan faktisk gøre det nemmere for os at forstå og bruge det. Færre ressourcer med større effekt.

I 2013 lancerede Sylvain Boyer, en fransk designer, en kampagne kaldet "Ecobranding". Ideen var enkel: reducer omfanget af blæk, der bruges i et logo, uden at det mister sin visuelle effekt. Det kan virke som en lille detalje, men med mærker som McDonald's eller Starbucks ville en lille ændring i logoet have en kæmpevirkning på de millioner kopper, æsker og kommunikationspapirer, der trykkes hvert år. 

Studiet af Rams arbejde inviterer os til at gå et skridt videre med denne ide. For den tyske designer kan design have mere effekt ikke på trods af, men på grund af, at den er blevet reduceret til et absolut minimum. Måske er det på tide at starte med omhyggeligt at vælge de ord, vi gerne vil trykke, for at slippe af med de elementer, der kannibaliserer det budskab, vi prøver at videreformidle, og lade dem opnå den effekt, de fortjener.

“Godt design er æstetisk“

Speaking Naoto Fukasawa udtalte om Braun Pocket Radio T3 i sin omtale af Rams og den effekt, han havde på hans arbejde som designer: "Der er intet mere komplet (...) Når det gælder æstetik, er alt det, du ønsker at opnå med hensyn til æstetik som designer, lige her." Og det er vigtigt at huske vigtigheden af æstetisk i Dieter Rams' proces, som helt bestemt påvirkede Fukasawa i hans arbejde med Muji.

bandeau CD-radi-ipod-légendes.jpg

Objekter har en markant indvirkning på dit personlige miljø og vores velbefindende. Og når hver enkelt detalje kan have en effekt, bliver omhu og præcision altafgørende. Valget af materialer, hvordan de føles, når man rører ved dem, er helt essentiel, da studier viser, hvordan forskellige materialer kan påvirke vores adfærd.

Rams sagde engang, at "den verden, der kan opfanges gennem sanserne, udstråler en aura, som jeg ikke tror kan digitaliseres". Materialer kan påvirke vores sanser lige så vel som den måde, de er formet på. Denne effekt kan blive til et budskab i sig selv, hvis den er designet godt.

Forestil dig, at du vil sende en meddelelse til nogen på et stykke papir. Prøv at forestille dig, at dette stykke papir, fordi det er blevet omhyggeligt udvalgt for netop den måde, det føles på, og sin farve, kan indeholde sit helt eget budskab. Forestil dig nu, hvor meget mindre du vil behøve sige, for rent faktisk at viderekommunikere det pågældende budskab. Mindre, men bedre.