Sustainability, Nyheder, Produkter

På vej mod cirkulær økonomi – 3 spørgsmål til Alain Huli fra Priplak

08 jul. 2022 —
Udskriv
interview alain huli

Priplak arbejder på at omstille til en mere cirkulær økonomisk model, og vi har i den forbindelse haft mulighed for at stille tre spørgsmål til Alain Huli, Commercial and Marketing Director hos Priplak. Her kan du læse om det arbejde, der ligger bag de populære produkter.

Priplak arbejder på at omstille til en mere cirkulær økonomisk model, og vi har i den forbindelse haft mulighed for at stille tre spørgsmål til Alain Huli, Commercial and Marketing Director hos Priplak. Her kan du læse om det arbejde, der ligger bag de populære produkter.

Hvordan bidrager Priplak til omstillingen til en mere cirkulær økonomi?

Det er produkterne, som er udgangspunktet. Siden 1973 har Priplak arbejdet med at producere og udvikle produkter til slutkunder. Over tid er vi blevet i stand til at producere polypropylenark af høj kvalitet. R100 er et banebrydende produkt, der blev startet allerede i 2009, da man ønskede at gøre tingene anderledes, og overgangen til en cirkulær økonomisk model blev sat i gang. Vi startede med at gemme skæreresterne, hvilket skabte en værdikæde, hvor vi kunne producere flere og flere genbrugsprodukter, som også kan genbruges. Det er kun muligt at lukke cirklen, hvis vi husker at gøre nye opdagelser og fremskridt, og der er stadig lang vej!

Hvordan forandrer dette Priplaks relation til kunderne?

Samarbejde er afgørende for at kunne skabe reelle win-win-situationer. Takket være vores løsninger, får vores kunder et polypropylenark, som er perfekt at trykke på og som er ansvarligt fremstillet. Dette er med til at generere nye potentielle indtægter for såvel leverandøren som for kunden. I sidste ende er vi alle vindere, da vi sammen bidrager til en mere miljøvenlig hverdag.

Hvilke udfordringer ser du foran dig?

Vi skal stadig udvide vores alternativer til at producere ny plastik. Det betyder flere indsamlingssteder og flere muligheder for at genbruge plastik – både post-consumer og post-industrial. Vi oplever en stigende efterspørgsel efter mere miljøvenlige produkter, så vi skal derfor udvide den cirkulære økonomi. Det er dog teknisk vanskeligt at fjerne blækket fra genbrugsmaterialet. Kunderne vil helst have hvide overflader, hvilket er problematisk, da det er svært at fjerne blæk. Men vi arbejder på sagen og har gjort store fremskridt.

 

Det er sådanne spørgsmål, der er med til at engagere vores medarbejdere, for vi mener at plastik er vigtigt, og af den grund skal vi gennemgå og udvikle den måde, hvorpå plastik fremstilles, anvendes og genbruges i dag.

 

entry-banner-600x400_DK.png

 

logo-priplak.jpg